En klassisk skønhed

Historien om BACARDI

Bacardi blev bygget i Brixham, England i 1960. Båden er tegnet af den engelske designer Cim Holman til hans rummer class.
Öckerö august 2009

En drøm bliver til virkelighed

BACARDI var som en drøm der gik i opfyldelse. Med sine smukke linjer og klassiske yawlrig var det en båd vi skulle eje. En augustdag i 1993 stod hun på beddingen på Walsted bådeværft for at få kalfatret spunningen. Bacardi var til salg og en uge efter havde vi købt den. Det blev starten på 18 år med gode sejloplevelser og ca. 18000 sømil i skandinaviske farvande.

BACARDI er en fantastisk havkrydser som levede smukt op til de fine beskrivelser som de engelske bådblade gav den første rummeryawl RUMMER i 1959.

Yachting World skrev i 1959, efter at den første rummer yawl var blevet
prøvesejlet (i øvrigt bygget til konstruktøren selv): "Her ballast ratio is
more han 40 % and this combined with a waterline length/beam ratio of
2,5 should produce a boat of uncommon stiffniss and power".

Yachting Monthly skrev samme år: "There is a sure touch in the drafting
of the hull lines, which are decisive and confident with perfect harmony
throughout the work of a skilful draughtsman".


Kim Holman

Christopher Rushmore Holman blev født i 1925. Efter 2. ww og studier på Bristol University, hvor han læste naval architecture, begyndte han i 1950 som elev hos yachtdesigner Jack Francis-Jones i Woodbridge, Suffolk. I 1954 forlod Holman Suffolk og slog sig ned i West Mersea, Essex.

Det siges at han egentlig ikke ønskede at blive yachtdesigner; men efter succesen med sit første design PHIALLE, som han vandt en del kapsejladser med, lå det lige til at der kom flere designs. PHIALLE var 26 fod og dens linjer kan genkendes i senere designs linjer  fx STELLA og TWISTER.

Holman tegnede i sin kariere sine både inden for 2 grupper.  En havkrydser/racer sloop på mellem 25-35 fod (7,60 m- 10,70 m) i længde og en større yawl eller ketch på mellem 35- 50 fod( 10,70 m- 15 m).

I 1959 designede han RUMMER til sig selv - en køn lille yawl - med lav dybgang velegnet til østkysten. Den var komfortabel og tungt bygget og ikke en typisk Holman type; men den blev meget populær - der blev bygget 10 stk. Nogle af dem blev bygget  på brorens (Jack Holman) værft i Brixham.

I 1968 rejste Holman til Grenada og holdt op med at sejle og designe både. Sejlads begyndte han på igen i 1980. Holman døde i 2006 og efterlod sig mere end 700 både bygget efter sine designs.

KIlde: Steffan Meyric in Classic Boat, januar 2008.
Kim Holman

Rummer